Bildgalleri

Ett exlibris kan se ut på många olika sätt. Motiven kan till exempel beskriva ägarens yrke, intressen eller de böcker vilka ägaren intresserar sig för.  Nedan finns några exempel på olika exlibris.

Exl Bengt FrithiofssonExlibris för Bengt Åke Frithiofsson, 1939–, vinjournalist, Stockholm. Av Fibben Hald. P1. En man och en kvinna vid ett restaurangbord, skålande med varandra, ovanpå ett vinfat med texten (förutom Ex Libris) ”Appellation FRITHIOFSSON Contrôlée”, under tunnan två korslagda fjäderpennor.

Exl Ullabella o Torsten FredrikssonExlibris för Ullabella Gärda, f Blomqvist, 1932–1983, och Fredrik Torsten Fredriksson, 1928–1985, med dr, docent, Stockholm, sist Västerås, gifta 1955. P1 i två färger. Initialerna U F T över namnen.

Exl Larserik FalkExlibris för Larserik Falk, jur stud, Malmö. Av Jan Raneke (opus 54 a) 1963. P1. Ägarens fullständiga vapen.

Exl Stig Hson EricsonExlibris för Stig H:son (Hansson) Ericson, 1897–1985, amiral, riksmarskalk, Stockholm. Ett 1600-talsörlogsfartyg och i förgrunden en uppslagen bok, en värja och två ankare. ”GENOM STUDIER MOT KLARHET”.

Exl Iron FridExlibris för Iron Frithiof Frid, 1901–1985, typograf, Nacka. Typografiskt, inom en brunröd ram.

Exl Gunnar EureniusExlibris för Gunnar Otto Eurenius, 1905–1994, jur kand, lagman i Tössbo och Vedbo tingsrätt, en tid bosatt i Nice, sist skriven i Solna. Ipse 1960. X3. En mansfigur i abstrakt modernistisk stil. ”G E” (utan namn).

Exl Otto von FriesenExlibris för Otto von Friesen, 1870–1942, fil dr, professor i svenska språket, Uppsala. Av Ragnar Ljunggren 1917. P1. Runsten vid en sjö, i omramningen sköld- och svärdbärande män och ett vikingaskepp i bildstensstil.

BengtssonStaffanExlibris för Staffan Bengtsson, studerande, Vallåkra. Av Emilia Bengtsson 1946. P1, 2 pappersvarianter. Fiol,
uppslagen bok, stiliserad blomma, två frimärken.

Exl Margit och Mårten FriesExlibris för  Margit Ingeborg, född Ahlstedt, 1898–1977, och Jonas Mårten Fries, 1899–1990, chefsingenjör, Sandviken. Gifta 1923. Av Peter Strömbeck. P1. Ett brinnande ljus bredvid en uppslagen bibel.

Exl Didrik o Ingegerd FalkenbergExlibris för Didrik Axel Henrik Falkenberg (af Trystorp), 1901–1978, friherre, innehavare av firman Sydsvensk granit i Stockholm, sist bosatt i Strängnäs, och Sara Ingegerd Sofia, född Fornander, 1904–1982, lärarinna. 1930. P1. Ättens dextra hjälmprydnad under en friherrlig krona.

Exl Gösta FrisellExlibris för Ernst Gustaf (Gösta) Frisell, 1885–1976, vd i Jernkontoret, Falun, sist bosatt i Stockholm. Falu Kristine kyrkas torn, ordförandeklubba korslagd med värja samt ägarens frimurarvapen.

Exl Owe EnglundExlibris för John Owe Englund, 1928–1992, Iggesund. Av Pär Sandberg 1968. P1. Abstrakt motiv med ägartexten i sigillform.

Exl Owe Englund 2Exlibris för John Owe Englund, 1928–1992, Iggesund. Av Pär Sandberg 1968. P1. Ett monogram i modernistisk stil av ägarens initialer J O E.

Exl FalköExlibris för Rune Bertil Falkö, 1928–1989, ingenjör, serviceingenjör vid IBM Malmö, bosatt i Limhamn och sist Malmö. Av Jan Raneke 1976 (opus 117 b). P1. Ägarens vapen.

Exl Helmer EverittExlibris för Karl Helmer Everitt, 1882–1961, ingenjör, Stockholm. Av Allan Everitt (hans son). X3. Motiv från textil(?) med drake och träd. ”H E” sammanskrivet (utan namn). Olika pappersfärger.

Exl Gösta A FalkExlibris för Gösta Adrian Falk, 1911–1973, jur kand, ordförande i Danderyds kommunfullmäktige, senare landssekreterare, Danderyd. P1. Ett spegelmonogram av släktnamnsinitialen F. Ägarnamn Falk (utan förnamn).

Exl Svante FolinExlibris för Claes Svante Holger Folin, 1940–, Bromma. En efterbildning i linjeteckning av Guiseppe Arcimboldos målning ”Bibliotekarien”.